top of page

הספק הגלובלי - תהיות פילוסופיות/ יעל פייטלסון

עודכן: 25 בפבר׳ 2022


ההסתגרות בבית יכולה לאפשר לנו להתבוננות פילוסופית מעמיקה. ברוכים הבאים לפעילות קצרה בנושא הפילוסופי "הספק הגלובלי". אפשר לעשות אותה לבד, ומהנה אפילו יותר לדון עליה בחברת מישהו מבני הבית.

מי שלא לומד בשיעור פילוסופיה עם יעל בסחל"ב מוזמן להתחיל מהחלק הראשון. מי שלומד בשיעור פילוסופיה יכול לקפוץ ישר לחלק השני.


חלק ראשון: מה הוא הספק הגלובלי?

1. צפו בסרטון הבא (שימו לב שבהגדרות אפשר להגדיר כתוביות בעברית)



מה דעתכם, האם המתואר בסרטון אפשרי?


2. "הספק הגלובלי" הוא הכינוי להטלת ספק מוחלטת, הטלת ספק בכל העולם שסביבנו. הסרטון שראינו מהווה דוגמא אחת להטלת ספק שכזו. דוגמאות נוספות יכולות להיות הרעיון כי כולנו למעשה דמויות בספר, כולנו חולמים חלום, או לחלופין יש שד מרושע שמטעה אותנו לגבי המציאות כולה.

האם גם לכם פעם קרה שהטלתם ספק במציאות כולה?

בונוס: למי מכם שיש בבית נטפליקס, אני ממליצה לצפות בסרט "המופע של טרומן". סרט זה מציג באופן מאוד מעניין את רעיון הספק הגלובלי.




חלק שני: פתרון לספק הגלובלי


1. הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט, הוטרד גם הוא משאלת הספק הגלובלי. בספרו הוא מתאר איך הוא נכנס לחדרו, נעל את הדלת, וניסה לחשוב מחדש על כל הדברים שהוא יודע. הוא התבודד (קצת כמו שאנחנו מבודדים עכשיו, אבל אצלו זה היה מבחירה). הוא חשב עמוקות. לתדהמתו, הוא הגיע למסקנה שגם אנחנו הגענו אליה. יכול להיות שיש איזה שדון אכזרי שעובד עליו. שכל מה שהוא חווה, רואה, שומע, מריח, טועם, שהכל הוא שקר!

בתמונה משמאל אפשר לראות איך נראה דקארט. מדהים שאדם שחי לפני מאות שנים, הוטרד מאותן השאלות שמטרידות אותנו היום...

2. לאחר מחשבה מרובה, דקארט פתר את הבעיה! בסרטון הבא, מופיע הסבר לכך. מוזמנים לצפות בין הדקות 05:30 ל08:00. (שימו לב שאפשר לשים כתוביות בעברית. אם הוא מדבר מהר מדי, אפשר להאט את קצב הסרטון.)




למי שלא לגמרי הבין, הנה הסבר: דקארט הבין שיש דבר אחד בלתי ניתן לערעור. הוא לא יכול להטיל ספק בעובדה שהוא מטיל ספק. הוא יודע לומר בוודאות שהוא מטיל ספק. המשפט המפורסם של דקארט שמסכם זאת הוא: "אני חושב, משמע אני קיים". כלומר, כל עוד אנחנו חושבים ומנסים להטיל ספק במציאות סביבנו, אנחנו לא יכולים לפקפק בכך שאנחנו קיימים, לפחות כיצור חושב.

ברגע שדקארט הבין זאת, זה הפך מבחינתו לעוגן של הידיעות שלו. את כל שאר הידיעות שהוא ידע על עולמו, הוא ביסס על אמת פשוטה זו.

מה דעתכם על פתרונו של דקארט? אתם מסכימים איתו או מפקפקים בו? האם הוא פותר לכם את בעיות הספק הגלובלי שלמדנו עליהן?


השאירו את תגובתכם בלוח הלינו, כך שנוכל כולנו להנות ממחשבותיכם:

היכנסו ל - לוח השיתופי





61 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page